Druglijn herneemt campagne 'Is het altijd alcoholtijd?' en focust op 55-plussers
De Druglijn en VAD, het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs, blazen woensdag de bestaande campagne 'Is het altijd alcoholtijd?' nieuw leven in en focussen dit keer op 55-plussers. In die leeftijdscategorie geven drie op de tien mensen aan te willen minderen met alcohol.
De sensibiliseringsactie werd vorig jaar gelanceerd, en keert nu dus terug. De Druglijn wil met de campagne mensen aan het denken zetten over alcohol tijdens alledaagse situaties. Mensen worden uitgedaagd om stil te staan bij een pint tijdens de voetbalmatch van je kind, bubbels op kraambezoek, of een glas wijn op een werkreceptie vlak voor een meeting.
Volgens de Druglijn kan op de leeftijd van 55 jaar het alcoholgebruik toenemen, omdat die periode een kantelmoment kan zijn in de relatie met alcohol: de kinderen staan op hun eigen benen en er komt veel vrije tijd bij. Uit de gezondheidsenquête van Sciensano blijkt dat bij zeventien procent van de 55-74-jarigen in Vlaanderen het gebruik boven de richtlijn van maximaal tien glazen per week ligt. Om 55-plussers aan te spreken, werd het campagnebeeld 'het streekbier na een fietstocht met vrienden' toegevoegd.
De campagne wil niemand iets opleggen, maar mensen prikkelen om samen na te denken over wanneer we alcohol oké vinden, en wanneer we liever niet drinken. "Met de campagne hopen we vooral even een spiegel voor te houden en het gesprek over alcohol verder op gang te brengen", zegt Tom Evenepoel van de Druglijn. "Door voor jezelf bewust te kiezen wanneer je wel of niet alcohol drinkt, wordt het makkelijker om een gezonde balans te vinden."
De Druglijn is een hulplijn voor mensen met vragen over drank, drugs, pillen, gokken en gamen. De campagne past binnen het Interfederaal plan 2023-2025 ter bestrijding van schadelijk alcoholgebruik.